Aspecte de luat in calcul in ce priveste inspectiile de preturi de transfer
Preturile de transfer reprezinta una dintre cele mai dezbatute probleme la ora actuala, atat pe scena internationala a fiscalitatii, cat si pe cea locala.
Aspecte de luat in calcul in ce priveste inspectiile de preturi de transfer
Importanta acestui subiect deriva din faptul ca preturile de transfer constituie un punct important pe agenda inspectiilor fiscale, iar acest lucru are la baza politica autoritatilor fiscale din Romania de a se asigura ca veniturile la bugetul de stat nu sunt diminuate ca urmare a potentialelor transferuri de profituri ce pot avea loc in cadrul tranzactiilor intra-grup.
Abordarea strategica a inspectiilor de preturi de transfer
Practica ultimilor ani ne arata ca este imperios pentru contribuabilii angajati in tranzactii intra-grup sa aiba o abordare pro-activa si sa stabileasca o strategie cu privire la problematica preturilor de transfer.
O astfel de strategie este necesara pentru pregatirea inspectiei fiscale si pentru evitarea unor potentiale dispute cu autoritatile fiscale si presupune pe de o parte (i) etapa de analiza si planificare a tranzactiilor cu parti afiliate prin pregatirea unei politici formale sau informale de preturi de transfer, iar pe de alta parte (ii) documentarea preturilor de transfer in conformitate cu prevederile legislatiei locale.
In cazul in care rezultatele verificarii dosarului preturilor de transfer in cadrul inspectiei fiscale este nefavorabil, urmatoarea etapa consta in contestarea in contencios administrativ si, in cazul unui raspuns nefavorabil, declansarea unei actiuni in instanta.
Principalele arii de investigatie in cadrul inspectiilor de preturi de transfer
In baza prevederilor Codului de procedura fiscala, prezentarea unui dosar de preturi de transfer incomplet atrage ca si sanctiune contraventionala amenda ce poate ajunge chiar si la 27.000 RON in cazul marilor contribuabili precum si posibilitatea ca autoritatile fiscale sa ajusteze valoarea tranzactiilor prin referinta la trei tranzactii similare de pe piata.
Un element care ridica frecvent probleme in cadrul inspectiilor de preturi de transfer este reprezentat de sfera de cuprindere a dosarului si perioada fiscala ce trebuie acoperita in cadrul dosarului preturilor de transfer.
Trebuie avut in vedere ca de regula, inspectia fiscala de preturi de transfer vizeaza toate tranzactiile cu parti afiliate derulate de catre contribuabilul roman. Cadrul legislativ actual nu include prevederi specifice privind plafonarea valorica a tranzactiilor cu parti afiliate ce trebuie documentate. Astfel, in cazul in care cererea de prezentare a dosarului emisa de organele fiscale nu indica in mod explicit anumite tranzactii cu parti afiliate ce trebuie documentate, dosarul prezentat va trebui sa includa toate tranzactiile desfasurate.
Aceste tranzactii pot fi reprezentate spre exemplu de: prestari de servicii, imprumuturi, achizitii sau vanzari de bunuri, contracte de licentiere, orice tranzactie care se materializeaza fi e intr-un venit, fi e intr-o cheltuiala pentru contribuabilul in cauza.
In ceea ce priveste perioada fi scala ce trebuie acoperita de dosar, din nou, in cazul in care cererea de prezentare nu se refera in mod explicit la o anume perioada de interes pentru organele fiscale, dosarul trebuie sa fie intocmit pentru toata perioada fiscala deschisa, respectiv anii fiscali care nu au fost deja acoperiti de un control de fond ce a vizat impozitul pe profit.
Studiul de comparabilitate
O alta arie frecvent disputata in cadrul inspectiilor privind preturile de transfer o constituie studiul de comparabilitate si se observa o atentie sporita acordata calitatii acestuia.
Legislatia actuala in domeniu nu contine prevederi referitoare la cum trebuie intocmit un astfel de studiu.
Astfel, au existat dispute referitoare la criteriile de selectie a comparabilelor. Spre exemplu, nu de putine ori este intalnita in practica abordarea in care autoritatile fiscale refuza sa accepte in esantioanele de companii comparabile companii cu pierderi.
In plus, trebuie avuta in vedere si indeplinirea criteriilor de comparabilitate din perspectiva domeniului de activitate al companiilor selectate avand in vedere ca o astfel de diferenta de profil functional poate fi usor combatuta de catre autoritatile fiscale.
Concluzii
In concluzie, activitatea de control a cunoscut o crestere fulminanta in ultimii 3-4 ani si lasand la o parte ca s-a vazut clar o imbunatatire a modului de abordare din partea echipelor de inspectie fiscala, este de asteptat ca in viitorul apropiat sa vedem din ce in ce mai multe dispute de preturi de transfer.
Pregatirea dosarului de preturi de transfer este un proces de durata, mai ales atunci cand acesta este pregatit prima data. Astfel, contribuabilii angajati in tranzactii cu parti afiliate care inca nu acorda atentia cuvenita, vor trebui sa adopte o abordare pro-activa daca vor sa evite ajustarile de preturi de transfer.
Unul din aspectele importante la care contribuabilii trebuie sa aiba grija sa indeplineasca asteptarile inspectorilor de preturi de transfer este studiul de comparabilitate care trebuie sa respecte reguli din ce in ce mai riguroase.
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.