Oltenita si iahturi cu ştaif pentru Ceausescu

0
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedintumblr
Oltenita a fost cel mai mare şantier naval fluvial din România

Oltenita a fost cel mai mare şantier naval fluvial din RomâniaOrasul unde Ceausescu isi construia vasele de croaziera si locul de bastina al unui alt presedinte, Ion Iliescu, este acum un pol al sărăciei. In târgușorul de provincie se construiesc si acum iahturi de lux pentru clienții bogați din Europa.

Remorcherul Alouette, Port Victoria

Remorcherul Alouette, Port Victoria Photos by -NeveN-

Oltenita este recunoscuta în toată lumea pentru vasele ce iau naștere aici. Pornita în prima jumătatea a secolului trecut, tradiția a fost purtata ani la rând in perioada comunista. După Revoluție, lucrurile s-au schimbat. Acum se produc doar ambarcațiuni de lux, la o societate independenta de fostul șantier naval, transformat acum doar intr-o amintire. Toata povestea a inceput in 1944, atunci cand s-a înființat un atelier folosit de pescari pentru reparatul bărcilor. Anul oficial este însa 1946, atunci când a venit prima comanda externa. Venirea comuniștilor la putere a accelerat dezvoltarea santierului naval. In anii ’80, mai bine de 5.000 de suflete lucrau aici, SNO, prescurtarea de la șantierul naval Oltenita, fiind considerat plămânul zonei.

CĂDERE. Revoluția a adus și regresul constructorului de nave, care si-a schimbat denumirea in Navol. Trecut prin mana unor oameni preocupați mai degrabă de propriile avantaje decât de interesul comunității, șantierul naval a ajuns in ziua de astazi întro situatie critica. Proprietar este SIF Muntenia, dar in fruntea Consiliului de Administratie este un anume Giba, mana dreapta a fostului acționar principal, Ion Alexandru. Considerandu-se mai important si decat Soarele de pe cer, acesta refuza orice mijloc de comunicare cu lumea din exterior. De raceala sa au avut parte chiar si autoritatile locale. Nu răspunde nici măcar la telefon. Crede probabil ca este vreun muncitor care nu si-a mai primit leafa din luna mai. Tot atunci, Navol a rămas și fără energie electrica, astfel ca in clipa de fata lucrurile stagnează. Moartea clinica în care a intrat șantierul naval a paralizat Oltenita, dar traditia nu a dispărut…….

Navol domina Oltenita

Atât de tare și-a pus amprenta șantierul naval asupra orașului încât și astăzi, la 15 ani de la eliberarea de sub regimul comunist, Navol, noua denumire a societății, tronează peste câteva obiective importante din oraș. Unica sala de spectacole se afla la Clubul Navol, clădire ce domina centrul Oltenitei. Nici stadionul nu a scăpat. Se numește tot Navol, la fel ca echipa de fotbal ce activează în Divizia C. Cândva, în liga a doua o fotbalului romanesc, Oltenita este acum pe punctul de a muri. Nimeni nu pare tentat sa investească în sportul rege. Echipa locala se poate lauda cu o performanta unica. Este singura formație de seniori din Romania care nu a fost învinsă într-un meci oficial de Dinamo București. În 1973, în cadrul optimilor de finala ale Cupei României, SN Oltenita învingea pe Dinamo cu 1-0. „Aveam echipa, nu ca ăștia de acum, care dau o pasa cu exteriorul si se cred fotbaliști”, spune Gigi Câmpeanu, una dintre cele mai legendare figuri ale Oltenitei.

Sursa Jurnalul.ro 

Situația s-a degradat profund de când cei de la Transdanube Industries au pus mâna pe turnătorie și Şantierul Naval. De anul trecut, când primarul Ţone a făcut nişte afaceri păguboase pentru oraş, cu aprobarea consiliului locals-a terminat speranţa de reindustrializare a zonei: Transdanube Industries: vorbe, doar de vorbe

 Sub formă de imagini vreau să amintesc celor ce mă vor citi zilele de glorie ale navaliştilor olteniţeni. E păcat că cei care au lucrat o viață întreagă acolo nu mai pot vedea aceste imagini. Fie ne-au părăsit, fie nu au acces sau chiar aplecare la un calculator! Acum România are guvern și parlament de hoți!

Comments

comments

Share.

About Author

Un om ce nu mai suporta nedreptățile.

Leave A Reply