Conducerea preventiva şi anvelope de iarnă

0
Facebooktwitterpinterestlinkedintumblr
Conducerea preventiva şi anvelope de iarnă

Conducerea preventiva şi anvelope de iarnă

Conducerea preventiva. Îmi aduc aminte de o întâmplare de acum doua ierni când am călătorit cu mașina spre București, cu băiatul meu și cu nora. Era o noapte de iarnă, cu zăpadă multă pe șosea, viscolită de crivățul ascuțit. Undeva într-o zonă care este cunoscută sub numele de „Valea Hoților”, o zonă unde se face un „S” scurt, pe șoseaua care merge în pantă, a derapat și aproape că am ieșit în decor. Numai prezența de spirit a fiului meu, care era la volan, a făcut să scăpăm întregi și apoi să ne putem continua călătoria. Călătorie care a continuat într-o tăcere adâncă.

Ajuns acasă la copii, în București, după ce ne-am relaxat puțin am aflat și motivul incidentului. Cu două zile înainte de acesta cineva i-a tăiat o roată cu anvelopă de iarna de la mașină. Neavând una de rezervă cu același tip de anvelope, a schimbat roata și a pus roata de rezervă care avea anvelope de vară. Drumul spre localitatea unde eu locuiesc l-a luat cam pe nepregătite. Totuși la venirea de la București, către noi,  drumul fusese uscat și bun, ninsoarea pornindu-se în mod neașteptat. A aflat că a doua zi urma să mă internez într-un spital bucureștean și atunci a hotărât să vină oricum să mă ducă el la spital.

Conducerea preventiva şi anvelope de iarnă

Conducerea preventiva şi anvelope de iarnă

Conducerea preventiva şi anvelope de iarnă

Atunci am înțeles ce înseamnă să folosești un anume tip de anvelope iarna. Cele destinate anotimpului sunt cele mai bune. De fapt anvelopele de iarnă au aderență bună când temperaturile scad sub +7 ºC, temperatură la care cele de vară devin nerecomandate. Compoziția chimică a celor două tipuri de anvelope diferă, astfel că cele de iarnă devin mai moi și mai aderente la suprafață umedă la temperaturi scăzute iar cele de vară își pierd elasticitate și astfel le scade aderenta la aceleași temperaturi scăzute.

Anvelopele de iarna se folosesc în zonele unde, timp de câteva luni pe an, temperaturile scad frecvent sub 7 grade Celsius și drumurile pot fi acoperite de zăpadă, gheata si polei. Sporul net de siguranță în condiții de iarna le fac recomandabile pentru toți șoferii din Romania.

Aceste cunoștințe despre anvelope le-am dobândit mai târziu, după eveniment, astfel înțelegând că riscul derapării a fost mai mare cu o singură anvelopă nepotrivită.

De atunci, atât eu cât și băiatul ne-am cumpărat anvelope de iarnă și de vară și pentru roata de rezervă, așa că într-un caz nefericit de pană nu vom mai avea situația pe care am descris-o anterior.

Istoria anvelopelor începe undeva pe la 1888-1889. Atunci a apărut anvelopa pneumatică iar bicicletele echipate cu anvelope umplute cu aer, devin imediat foarte populare.

În dezvoltarea anvelopelor auto un rol importanta l-au avut cursele auto unde a trebuit a  trebuit întotdeauna să se găsească soluții pentru a deveni mai bune.

In anul 1948 Dunlop lansează o anvelopă fără cameră ce prezintă un strat de auto-etanșare, pentru prevenirea pierderilor ulterioare de aer în cazul unei pene de cauciuc.

Până în 1954, când îmbunătățirile ulterioare au făcut inutilă existența stratului de etanșare, s-a estimat că numărul de pene de cauciuc din cauza cărora apăreau întârzieri în trafic s-a redus de la una la 16.000 mile (în cazul anvelopelor cu cameră) la una la 80.000 mile (la cele fără cameră).

Anii 1970 marchează începutul erei anvelopelor radiale, cu o carcasă care încorporează centuri de oțel, care oferă îmbunătățiri semnificative în stabilitate, frânare și confort la volan, precum și niveluri de zgomot reduse.

În continuare avem să vedem ce alte noutăți vor apare, dar cel mai bine este să ascultăm sfaturile profesioniștilor când plecăm la drum.

Comments

comments

Share.

About Author

https://www.ziarulluiipu.ro

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.