Protectia civila o lege cam fara vinovati

0
Facebooktwitterpinterestlinkedintumblr

Protectia civila o lege cam fără vinovati

Exerciţiile de alarmare care s-au desfăşurat în România în luna aprilie 2017 a ridicat pentru mine mai multe întrebări. Prima şi cea mai stringentă este: cât de pregătiţi suntem pentru a ne apăra împotriva unui atac armat convențional al unui inamic.

Protectia civila lege cam fara vinovati

Art. 1
(1) Protectia civila este o componenta a sistemului securitatii nationale si reprezinta un ansamblu integrat de activitati specifice, masuri si sarcini organizatorice, tehnice, operative, cu caracter umanitar si de informare publica, planificate, organizate si realizate potrivit prezentei legi, in scopul prevenirii si reducerii riscurilor de producere a dezastrelor, protejarii populatiei, bunurilor si mediului impotriva efectelor negative ale situatiilor de urgenta, conflictelor armate si inlaturarii operative a urmarilor acestora si asigurarii conditiilor necesare supravietuirii persoanelor afectate.

Legea nr. 481/2004 privind protecția civila, republicata 2008 stabileşte că termenul de adăpostire înseamnă :

 

Art. 9/ g) adăpostire – masura specifica de protectie a populatiei, a bunurilor materiale, a valorilor culturale si de patrimoniu, pe timpul ostilitatilor militare si al situatiilor de urgenta, impotriva efectelor acestora. Adaposturile de protectie civila sunt spatii special amenajate pentru protectie in situatii specifice, proiectate, executate, dotate, echipate si autorizate potrivit normelor si instructiunilor tehnice elaborate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgenta si aprobate de ministrul administratiei si internelor*); Ordinul ministrului administratiei si internelor nr. 1.435/2006

Despre obligaţiile cetăţenilor în cazul unor situaţii de calamităţi sau altele asimilate protecţiei civile vorbeşte foarte clar articolul 20 al respectivei legi şi sigur cetăţenii s-ar supune legii dacă ar ştii despre prevederile ei.

Articolul 27 mi se pare foarte interesant pentru că de fapt de acolo trebuie să pornească iniţiativa realizării unui sistem cât mai eficient de apărare civilă.

Art. 27

Primarul are urmatoarele atributii principale:

  1. a) propune consiliului local structura organizatorica de protectie civila;
  2. b) aduce la indeplinire hotararile consiliului local in domeniul protectiei civile;
  3. c) aproba planurile operative, de pregatire si planificare a exercitiilor de specialitate;
  4. d) propune fondurile necesare realizarii masurilor de protectie civila;
  5. e) conduce exercitiile, aplicatiile si activitatile de pregatire privind protectia civila;
  6. f) coordoneaza activitatea serviciilor de urgenta voluntare;
  7. g) aproba planurile de cooperare cu localitatile invecinate si organismele neguvernamentale;
  8. h) dispune masuri si controleaza modul de intretinere a spatiilor de adapostire colective de catre administratorul acestora;
  9. i) urmareste realizarea, intretinerea si functionarea legaturilor si mijloacelor de instiintare si alarmare in situatii de protectie civila;
  10. j) raspunde de alarmarea, protectia si pregatirea populatiei pentru situatiile de protectie civila;
  11. k) solicita asistenta tehnica si sprijin pentru gestionarea situatiilor de protectie civila;
  12. l) exercita controlul aplicarii masurilor de protectie civila in plan local;
  13. m) asigura evaluarea si centralizarea solicitarilor de ajutoare si despagubiri in situatii de protectie civila, precum si distribuirea celor primite;
  14. n) coordoneaza nemijlocit evacuarea populatiei din zonele afectate de situatiile de protectie civila;
  15. o) stabileste masurile necesare pentru asigurarea hranirii, a cazarii si a alimentarii cu energie si apa a populatiei evacuate;
  16. p) dispune masuri pentru asigurarea ordinii publice in zona sinistrata;
  17. q) coopereaza cu primarii localitatilor sau ai sectoarelor limitrofe, dupa caz, in probleme de interes comun;
  18. r) gestioneaza, depoziteaza, intretine si conserva tehnica, aparatura si materialele de protecție civila, prin serviciile de specialitate subordonate.

În baza paragraful  h)sunt sigur că la ora actuală primarul Olteniţei nu ştie care sunt  45 de subsoluri  care pot fi amenajate ca  adăposturi conform răspunsului ISU Călăraşi Nr 1 din 24.04. 2017

Conform  Art. 45/ (6) In timp de pace adaposturile publice de protectie civila, cu exceptia spatiilor amenajate ca puncte de comanda, pot fi utilizate pentru alte destinatii, cu respectarea normelor tehnice, cu obligatia de a fi eliberate in situatii de urgenta in maximum 24 de ore si cu informarea prealabila a centrelor operationale din cadrul serviciilor de urgenta profesioniste.

Ei bine eu mă întreb cate subsoluri dintre cele menționate de ISU Călăraşi sunt inundate şi câte au dotările minime prevăzute de lege.

Art. 36

(1) Informarea si educarea preventiva a populatiei privind protectia civila sunt obligatorii si se asigura prin: institutiile de invatamant si educatie de toate gradele, mijloacele de informare in masa si serviciile profesioniste pentru situatii de urgenta.

(2) Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, in colaborare cu Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, stabileste, prin protocol, temele si activitatile practic-aplicative de educatie privind protectia civila, care se includ in programele de invatamant, precum si in planurile activitatilor extrascolare.

(3) Societatile publice si private, nationale si locale, de radio si televiziune, precum si presa scrisa sunt obligate sa asigure prezentarea in emisiunile, respectiv in stirile si reportajele acestora, a riscurilor potentiale, masurilor preventive si a modului de actiune si comportare a populatiei pe timpul situatiilor de urgenta civila.

(4) La informarea si educarea preventiva a populatiei privind protectia civila participa si organizatiile neguvernamentale de interes public, potrivit statutelor si specificului activitatilor acestora.

În ceea ce priveşte acest articol eu nu ştiu să fi făcut cineva ceva în Olteniţa pentru informarea populaţiei cu privire la acest subiect. Primăria ar fi trebuit să facă, în opinia mea informarea cea mai intensă, mai ales că deţine cel mai important mijloc de informare în masă din Oltenița, jurnalul de Oltenița sau Monitorul de Olteniţa, publicaţii propagandistice ale primarului, dar care pot fi folosite şi în interesul cetăţenilor.

Protectia civila o masura cam fara vinovati

Extras raspuns nr 1. din 24.07.2016 ISU Calarasi

Iată ce spune legea în

Art. 45

(1) Pentru protectia populatiei si a bunurilor din patrimoniul cultural national de efectele atacurilor din aer se realizeaza sistemul national de adapostire, care cuprinde: adaposturi pentru puncte de comanda destinate Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta, adaposturi publice de protectie civila aflate in administrarea consiliilor locale si fondul privat de adapostire realizat de operatorii economici si proprietarii de imobile.

(2) Autoritatile administratiei publice, institutiile publice, operatorii economici si proprietarii de imobile au obligatia sa prevada in planurile de investitii si sa realizeze adaposturi de protectie civila.

(3) Autoritatile administratiei publice centrale si locale si serviciile de urgenta de la toate nivelurile de competenta vor identifica si vor stabili posibilitatile de utilizare pentru adapostire a unor galerii de mina, tuneluri, pesteri, grote etc. existente in apropierea zonelor dens populate sau in zone prevazute pentru amenajare de tabere de sinistrati, evacuati sau refugiati.

(4) Categoriile de constructii la care este obligatorie realizarea de adaposturi publice de protectie civila, precum si adaposturile care se amenajeaza ca puncte de comanda se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Internelor si Reformei Administrative***).

(5) Adaposturile publice de protectie civila prevazute in documentatiile tehnice ale investitiilor se avizeaza tehnic, premergator eliberarii autorizatiilor de construire, de catre serviciile de urgenta profesioniste, potrivit metodologiei elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, aprobata de ministrul internelor si reformei administrative si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I****).

(6) In timp de pace adaposturile publice de protectie civila, cu exceptia spatiilor amenajate ca puncte de comanda, pot fi utilizate pentru alte destinatii, cu respectarea normelor tehnice, cu obligatia de a fi eliberate in situatii de urgenta in maximum 24 de ore si cu informarea prealabila a centrelor operationale din cadrul serviciilor de urgenta profesioniste.

(7) Adaposturile publice de protectie civila se inspecteaza periodic de catre personalul de specialitate al serviciilor de urgenta profesioniste; detinatorii si utilizatorii acestor adaposturi sunt obligati sa indeplineasca normele si masurile stabilite pentru mentinerea adaposturilor si a instalatiilor utilitare ale acestora in stare de functionare.

(8) Construirea adăposturilor si amenajarea altor spatii de adapostire cuprinse in planurile de mobilizare se executa la punerea in aplicare a planurilor respective

HOTĂRÂRE Nr. 560 din 15 iunie 2005 

Legea nr. 481/2004 privind protecția civila, din păcate este foarte permisivă şi plină de lacune.
Permisivă pentru că stabilește  că încălcarea ei este doar o contravenţie fiind sancţionată ca atare iar responsabilitățile sunt transformate în unele colective aşa că nimeni nu poate fi sancționat pentru orice încălcare a ei. Singurii sancţionaţi suntem noi, cetăţenii plătitori pentru că viaţa noastră este pusă în pericol. Atât de stufoasă încât poate fi oricând încălcată.

Am scris acest articol datorită faptului că România se află  în contextul conflictual actual şi populaţia ar trebui să ştie ce să facă în cazul unui posibil atac extern sau intern. Nu vreau să dau soluţii cu articolul scris de mine ci să sensibilizez factorii decizionali să ia măsuri pentru o protecţie deplină a populaţiei.

 

Comments

comments

Share.

About Author

https://www.ziarulluiipu.ro

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.